פורסם בתאריך May 28 2025
"אני רק צריך להעתיק ולהדביק את המנוע הזה – לכן זה אמור להיות פשוט מאוד."
עד כה, שנת 2025 הביאה לקוחות רבים אל פתחנו אשר חיפשו העתקים מדויקים של מנועים קיימים. לרוב, אלה מוצרים שסיימו את חייהם (End-of-Life - EOL), ואינם זמינים עוד בשוק. לעתים קרובות, לקוחות כבר בחנו אפשרויות אחרות כגון רכישות אחרונות (Last time Buy), אך במקום מנוע חלופי, הם זקוקים להעתק זהה למנוע המקורי.
ב-PMW Dynamics, בעוד שכפול מנוע הוא דבר שאנו מסוגלים לבצע, אנו תמיד מבקשים לבחון את הדרישות ביתר פירוט ולבחון האם תכנון מנוע חדשני יותר מתאים יותר ליישום. עם זאת, במקרים רבים, זהו בדיוק מה שהלקוח דורש, ואנו יכולים לספק זאת גם כן; אך זה לא כה פשוט כפי שזה נשמע.
מדוע העתק מדויק?
טרם נתחיל, אנו קודם כל קובעים מדוע נחוץ העתק מדויק. בדרך כלל, הסיבה לכך היא שהמנוע הקיים פועל בצורה אמינה, ולקוחות פשוט זקוקים לעוד מאותו הדבר. אולם לרוב, אלו הן דרישות רגולטוריות המונעות מהם לבצע שינויים. ביישומיים מסוימים, החלפת מנוע כרוכה בהסמכה מחודשת של כל מכונת האב, תהליך שיהיה ממושך ויקר. על ידי הוכחת זהות המנוע ה"חדש" למנוע ה"ישן", לקוחות יכולים תמיד להימנע מתהליך זה. לעתים, הם רק רוצים שהמנוע ייראה זהה מסיבות של ניהול מלאי או מטעמים אסתטיים. ללא קשר לסיבה, לפני שאנו יכולים "פשוט ללחוץ על כפתור ההעתקה" וליצור מנוע נוסף, ישנם מספר שלבים מרכזיים שיש לבצע.
שלב 1: איסוף מידע
השלב הראשון הוא לאסוף כמה שיותר מידע על המנוע המיושן. לעתים, כל מה שיש ללקוח הוא דוגמה עובדת או, גרוע מכך, דוגמה לא עובדת. שרטוטים טכניים, דיאגרמות חיווט חשמלי וסכמות לרוב אינם זמינים. אם יתמזל מזלנו, היצרן המקורי עשוי לספק באדיבותו מסמכים מסוימים, אך לעתים קרובות, רשומות אלה אבדו עם הזמן. אחת הדוגמאות הטובות ביותר שראיתי הייתה סריקה של צילום של שרטוט שנעה בעיפרון משנת 1985, כך שברוב המקרים אנחנו באמת צריכים להתחיל מאפס.
שלב 2: חזרה אחורה והתחלה מחדש
ברגע שיש לנו את השרטוטים והמפרטים הזמינים, אנו קובעים מה יש לבדוק ולשכפל. בעוד שמתודולוגיית תכנון המנועים לא השתנתה באופן דרסטי בעשורים האחרונים, חומרים וטכנולוגיית התכנון התפתחו משמעותית. לדוגמה, מגנטים וחומרי בנייה מודרניים יכולים להגביר את הביצועים גם כאשר מידות המנוע נשארות ללא שינוי. יש לקוחות שמרוויחים משיפורים אלה, אך אחרים דורשים תחליף מדויק של צורה, התאמה ופונקציונליות (FFF- Form, Fit, Function), "העתק פחמן". במקרים בהם לא קיים תיעוד טכני, כל שעלינו לעשות הוא לתכנן מחדש את המנוע לחלוטין. זה כרוך בפירוק היחידה שברשותנו כדי לנתח את החיווט, הלמינציה והמבנה הפנימי. עם זאת, אם ללקוח יש רק יחידה עובדת אחת והוא אינו מעוניין שהיא תפורק, אנו עשויים להשתמש בשיטות חלופיות כדי לבדוק את הרכיבים הפנימיים מבלי לגרום נזק למנוע. השלב הבא הוא להשתמש בשיטות המידול והסימולציה המודרניות שלנו כדי לבנות מחדש את המנוע באופן וירטואלי ולמטב אותו כך שיתאים לפרמטרים הנדרשים. כפי שהוזכר לעיל, חומרים עשויים להתפתח ואנו עשויים להיות מסוגלים לייצר את אותם הביצועים במארז קטן או קל יותר. עבור חלק מהלקוחות זהו יתרון, אך שוב, אחרים דורשים התאמה מדויקת. באמצעות מידול, אנו יכולים להציג ללקוחות את השיפורים הפוטנציאליים ולהדגים את הכדאיות של היחידה שעוצבה מחדש. זהו חלק חיוני בתהליך מכיוון שהוא מעניק ללקוח הקצה את הביטחון שהמוצר שאנו מתכננים יפעל באופן הנדרש.
שלב 3: יצירת שרטוטים ומודלים חדשים
לאחר שאנו מבינים את כל המאפיינים של המנוע, אנו יוצרים שרטוטים מעודכנים. ייתכן שיהיה צורך לבצע התאמות בתכנונים ישנים יותר, לרוב משנות ה-80 או ה-90, כדי להתאים לסטנדרטים מודרניים של ייצור. דוגמה נפוצה היא המרת מידות מאינצ'ים למילימטרים כדי להבטיח שנוכל לחתוך את הרכיבים במדויק. בשלב זה, ניצור גם מודל CAD, שיאפשר לנו לאשר שהמנוע החדש יתאים בדיוק למקום בו הותקן הישן. מודל CAD זה משותף עם הלקוח לאימות לפני שנמשיך.
שלב 4: בנייה ובדיקה
כאשר השרטוטים ומודל CAD מאושרים, אנו עוברים לייצור. בשלב זה, התהליך הופך דומה יותר לפרויקט תכנון מנוע מותאם אישית סטנדרטי. אנו מייצרים אבות טיפוס לצורך בדיקה, כדי להבטיח שהוא מתנהג באופן זהה למנוע המקורי. לקוחות מעורבים לעתים קרובות בשלב זה, בין אם בבדיקת אב הטיפוס במתקן שלנו או בהחזרתו לאתר שלהם לצורך תיקוף נוסף. לאחר שהלקוח מאשר שהמנוע החדש עונה על הדרישות שלו, אנו מתקדמים לייצור מלא.
שלב 5: תיקוף וייצור
לאחר שאב הטיפוס מאושר, אנו מייצרים את הכלים הדרושים ומתחילים בייצור. יש לקוחות שדורשים רק מנוע חלופי אחד, בעוד שאחרים זקוקים לכמה עשרות - או אפילו מאות, ואולי אלפים. על ידי מינוף הנכסים שנוצרו במהלך הפיתוח, התאמת הרכיבים ועדכון תהליכי התכנון וההרכבה, אנו מבטיחים מקור ייצור אמין וארוך טווח עבור לקוח הקצה.
מסקנה: זה מורכב יותר ממה שזה נראה
כפי שניתן לראות, רק "להעתיק ולהדביק" מנוע הוא רחוק מלהיות פשוט. במקרים רבים, זה אפילו מורכב יותר מתכנון מנוע חדש בשל האילוצים ההיסטוריים הכרוכים בכך. לקוחות עשויים לדרוש חומרים, מגנטים או מידות ספציפיות כדי להתאים למקור בדיוק. ב-PMW Dynamics, אנו מעדיפים להשתמש בדגמים ישנים יותר כהשראה וכבסיס לשיפור - מה שהופך מנועים לקטנים יותר, קלים יותר, חזקים יותר או חסכוניים יותר בעלויות. עם זאת, כאשר נחוץ העתק מדויק, יש לנו את המומחיות לספק זאת. עם ניסיון של למעלה מ-60 שנה, אנו צופים פרויקטים נוספים מסוג זה ככל שמנועים ישנים יותר ממשיכים להרשים על ידי כך שהם מאריכים ימים מעבר לתוחלת החיים התפעולית המיועדת שלהם והצורך בהם נותר.
אם ישנו פרויקט שדורש טיפול בשיטת "העתק ודבק", אנא פנו נציגת PMW Dynamics בישראל, חברת מדיטל קומוטק.
כתובת מייל: Comotech@medital.co.il
טלפון ראשי: 073-2000290
מידד פלג
כתובת מייל: Meidad@medital.co.il
סלולארי: 054-4923317
טלפון ישיר: 073-2000211
דימה גרינשטיין
כתובת מייל: dima@medital.co.il
סלולארי: 054-4923210
טלפון ישיר: 073-2000228
יונתן קליין
כתובת מייל: Yonatan@medital.co.il
סלולארי: 054-5800920
טלפון ישיר: 073-2000235
מוני ברק
כתובת מייל: Moni@medital.co.il
סלולארי: 054-4923355
טלפון ישיר: 073-2000213
אריה קליין
כתובת מייל: Arie@medital.co.il
סלולארי: 054-4923303
טלפון ישיר: 073-2000203